بیت کوین چیست ؟
ارز دیجتال
خرید تیشرت ارتشی
تور مشهد
تور استانبول
اخبار پزشکی سلامت
 دانستني ها دانستني ها .

دانستني ها

تقويت حافظه با تغذيه

فصل امتحانات شروع شده و بسياري از دانش‌آموزان يا دانشجويان به دنبال راه‌هايي ساده براي افزايش تمركز خود در زمان درس خواندن هستند. يكي از ساده‌ترين پيشنهادها در اين زمينه، تنظيم يك برنامه غذايي مناسب در روزهاي امتحان يا هفته‌هاي منتهي به امتحانات است. از اين رو، در ادامه به معرفي چند نكته ساده و كاربردي براي چيدن يك برنامه غذايي مناسب براي دانش‌آموزان و دانشجويان مي‌پردازيم.
 
 ۱۰ راه تقويت حافظه در فصل امتحانات

۱. شير و ماست مناسب براي صبحانه و ميان‌وعده

انواع لبنيات كم‌چرب، مخصوصا شير كم‌چرب يا ماست يوناني، حجم بالايي از پروتئين و ويتامين‌هاي گروه B را در خود جاي داده‌اند. از اين‌ رو، مصرف آن‌ها در وعده صبحانه يا ميان‌وعده‌ها مي‌تواند به افزايش تمركز شما كمك كند. اگر بتوانيد كه لبنيات غني‌شده با ويتامين D پيدا كنيد، به بهبود عملكرد مغزي و حافظه‌تان در طول زمان درس خواندن هم كمك زيادي خواهيد كرد. بهتر است كه شير را براي وعده صبحانه به‌صورت گرم و همراه با يك خوراكي شيرين مانند خرما يا توت مصرف كنيد.

۲. جو دوسر براي ناهار يا ميان‌وعده عصر

جو دوسر، حجم بالايي از ويتامين‌هاي گروه B، فيبر، پتاسيم، روي و ويتامين E را در خود جاي داده است. از اين ‌رو، مصرف آن مي‌تواند به افزايش تمركز و كارايي مغز كمك كند. از طرف ديگر، جو دوسر جزو غلات سبوس‌دار محسوب مي‌شود و هضم آن به‌كندي در دستگاه گوارش صورت مي‌گيرد. از اين ‌رو، انرژي كافي را براي بدن در طول روز تأمين مي‌كند و توانايي لازم براي درس خواندن را به مغز شما مي‌دهد. فقط حواس‌تان باشد از آن‌جايي كه جو دوسر مي‌تواند باعث ايجاد نفخ يا روان شدن مدفوع شود، پس مصرف آن در وعده غذايي قبل از ورود به جلسه امتحان مانند صبحانه توصيه نمي‌شود. جو دوسر مي‌تواند به‌صورت پخته در انواع سوپ يا سالاد، مورد استفاده قرار بگيرد.

۳. ماهي سالمون براي ناهار يا شام

اگر شما هم به‌عنوان يك دانش‌آموز يا دانشجو، بعد از خوردن وعده‌هاي اصلي غذايي مانند ناهار يا شام، خواب‌تان مي‌گيرد و تمركز كافي براي درس خواندن نداريد، مصرف خوراكي‌هاي حاوي اسيدهاي چرب امگا-۳ مانند ماهي سالمون در وعده ناهار يا شام به شما توصيه مي‌شود. امگا-۳ علاوه بر پيشگيري از ايجاد خواب‌آلودگي بعد از غذا، باعث بهبود عملكرد مغز هم خواهد شد.

۴. گردو براي ميان‌وعده

اگر عادت داريد كه هنگام درس خواندن حتما دهان‌تان بجنبد و يك خوراكي براي پيشگيري از كاهش تمركزتان مصرف كنيد، خوردن گردو را به شما توصيه مي‌كنيم. گردو هم مانند ماهي سالمون، سرشار از اسيدهاي چرب امگا-۳ و امگا-۶ است كه اين دو چربي مفيد مي‌توانند سوخت مناسبي براي مغز هنگام درس خواندن باشند.

۵. كنجد براي ميان‌وعده‌ها

يكي ديگر از خوراكي‌هاي ارزشمند براي افزايش توانايي مغز هنگام درس خواندن، كنجد است. كنجد، حجم بالايي از پروتئين،‌ امگا-۳، امگا-۶ و آنتي‌اكسيدان‌ها را در خود جاي داده است. از اين‌رو، مي‌تواند در تمام ميان‌وعده‌هاي غذايي دانش‌آموزان يا دانشجويان جاي بگيرد. كنجد را مي‌توان با لبنيات صبحانه يا با سس سالاد دانش‌آموزان هم تركيب كرد.

۶. شكلات تلخ براي صبحانه يا عصرانه

شكلات تلخ در همه جاي دنيا به‌عنوان غذاي مغز شناخته مي‌شود، زيرا با افزايش جريان خون در بدن حجم بالاتري از خون و اكسيژن را به مغز مي‌رساند و باعث تقويت حافظه هنگام درس خواندن مي‌شود. شكلات تلخ به‌تنهايي يا در تركيب با شير بدون چربي، مي‌تواند در وعده صبحانه يا عصرانه دانش‌آموزان يا دانشجويان قرار بگيرد.

۷. سبزي‌هاي برگ سبز تيره براي پس از امتحان

شايد خيلي‌ها از اين نكته غافل باشند، اما بازسازي مغز براي بهبود عملكرد آن بعد از هر امتحان، از اهميت بالايي برخوردار است. يكي از اين راه‌هاي بازسازي و تأمين دوباره انرژي و نشاط مغزي، مصرف خوراكي‌هاي سرشار از آنتي‌اكسيدان، ويتامين و مواد معدني است. سبزي‌هاي برگ سبز تيره مانند اسفناج، كلم بروكلي، ريحان، شاهي، جعفري و كاهو، گزينه‌هاي غذايي بسيار مناسبي براي اين منظور هستند.

۸. حبوبات براي ناهار

مصرف يك وعده غذايي سالم و كم‌چرب كه مقادير مناسبي از پروتئين، منيزيم و ويتامين‌هاي گروه B را براي بهبود عملكرد مغز در خود جاي داده باشد، براي دانش‌آموزان و دانشجويان در روزهاي امتحان از اهميت بالايي برخوردار است. انواع حبوبات، همه اين ويژگي‌ها را در خود جاي داده‌اند و علاوه بر اين، حاوي فيبر و كربوهيدرات‌هاي پيچيده هستند. يعني مي‌توانند براي مدت‌زمان بيشتري شما را سير نگه دارند و به بهبود عملكرد مغزتان هنگام درس خواندن كمك كنند. براي پيشگيري از نفخ حاصل از مصرف حبوبات مي‌توانيد مقداري زنجبيل يا زيره هنگام طبخ به آن‌ها اضافه كنيد.

۹. قهوه براي صبحانه

بسياري از دانش‌آموزان يا دانشجويان، اين اشتباه را مرتكب مي‌شوند و از قهوه به‌عنوان نوشيدني شبانه استفاده مي‌كنند. اين در حالي است كه نوشيدن قهوه مي‌تواند باعث افزايش انرژي و تمركز شود و اگر شما آن را در ساعت‌هاي پاياني روز مصرف كنيد، خواب شبانه‌تان را مختل خواهيد كرد. به اين ترتيب، ممكن است كه سر جلسه امتحان، هم خواب‌آلود باشيد و هم تمركز كافي نداشته باشيد. براي بهره بردن از خواص قهوه، مي‌توانيد آن را همراه با صبحانه يا در ميان‌وعده صبح مصرف كنيد. اگر تمايل چنداني به مصرف قهوه نداشتيد هم مي‌توانيد از چاي سبز كه خواصي بسيار مشابه به قهوه دارد، كمك بگيريد.

۱۰. ميوه‌ها براي زمان خواب‌آلودگي

يكي از بزرگ‌ترين مشكلاتي كه بيشتر ما هنگام مطالعه با آن مواجه مي‌شويم، خواب‌آلودگي پس از خواندن چند صفحه كتاب يا جزوه است. افزايش تمركز مغز در اين شرايط فقط با تازه شدن بدن ميسر خواهد بود. اين تازگي و طراوت را مي‌توان با مصرف انواع ميوه‌هاي شيرين و آب‌دار كه كمي هم خنك باشند، تأمين كرد. پرتقال، نارنگي،‌كيوي، سيب و انواع توت‌ها، بهترين گزينه‌ها براي رفع خواب‌آلودگي هنگام درس خواندن هستند.
برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ دى ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۰۵:۲۶ توسط:دانست موضوع:

به مقابله با سرطان برويد

با توجه به شيوع بيماري سرطان، نتايج يك بررسي جديد نشان داده است، با تغيير ساده شيوه زندگي، مي‌توان از حداقل 40 درصد مرگ و ميرهاي در اثر سرطان جلوگيري كرد و بدين شكل جان بيش از 8 ميليون و 200 هزار نفر از مرگ حتمي در اثر سرطان در امان خواهد ماند.

پژوهشگران استراليايي باور دارند، ترك دخانيات، پيروي از يك رژيم غذايي سالم و كاهش وزن تا حدّ زيادي مي‌تواند مانع رشد سلول‌هاي سرطاني در افراد بيمار شود؛ ضمن اينكه اين سه عادت را مي‌توان عامل اصلي مرگ بيش از 30 درصد بيماران سرطاني دانست.

قرارگيري در معرض اشعه فرابنفش و عدم فعاليت فيزيكي نيز سالانه موجب مرگ بيش از 14 درصد بيماران سرطاني مي‌شود كه اين درصد حدوداً برابر با مرگ 1 ميليون و 200 هزار نفر در طي يك سال مي‌شود.

محققان اين مطالعه باور دارند، حتي يك تغيير كوچك در عادات غلط زندگي مي‌تواند ريسك ابتلاي افراد به سرطان را كاهش دهد و در صورتي كه آنها مبتلا شده‌اند، به ميزان قابل توجهي احتمال مرگ آنها را كاهش دهد.

دكتر ديويد وايتمن، پژوهشگر ارشد پژوهش منتشر شده در مجله بين المللي سرطان، مي‌گويد: «عادات غلط منجر به مرگ 41 درصد مردان مبتلا به سرطان و 34 درصد زنان مبتلا به سرطان مي‌‎شود؛ علت اين تفاوت نيز اين است كه مردان بيش از زنان دخانيات استعمال مي‌كنند».

دكتر وايتمن در پايان نيز اضافه كرد: «كم تحركي و افزايش بيش از حدّ ميزان چاقي موجب گسترش سرطان در اكثر كشورهاي جهان شده است».

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۲:۴۶ توسط:دانست موضوع:

پيشگيري از زوال عقل

نتايج تازه‌ترين بررسي‌هاي محققان دانشگاه كره جنوبي نشان مي‌دهد، سركه بلوبري با احياء و بهبود عملكرد شناختي به مقابله با زوال عقل كمك مي‌كند.مطالعات اخير نشان داده‌اند، مغز افراد مبتلا به آلزايمر كه شايع‌ترين نوع زوال عقل است، داراي ميزان پايين‌تر تركيب سيگنال دهي موسوم به "استيل كولين" و گيرنده‌هاي آن است.تحقيقات نشان داده است، مسدود كردن گيرنده‌هاي "استيل كولين" باعث اختلال در يادگيري و حافظه مي‌شود.داروهاي توقف تجزيه "استيل كولين" براي مقابله با زوال عقل توسعه داده شده‌اند، اما معمولا به مدت طولاني در بدن دوام نداشته و مي‌توانند براي كبد سمي باشند.دانشمندان دانشگاه "Chungju" در كره جنوبي، تأثير سركه بلوبري را بر موش‌هاي مبتلا به زوال عقل بررسي كردند و دريافتند، سركه موجب كاهش تجزيه "استيل كولين" و تقويت ميزان فاكتور نوروتروفيك مغز، پروتئين مرتبط با حفظ و ايجاد نورون‌هاي سالم، مي‌شود.

پژوهش‌ها در پايان نيز نشان داد، تركيبات طبيعي مي‌توانند گزينه درماني ايمن‌تري باشند و موجب بهبود شناخت شوند؛ علاوه بر اين، خمير مي‌تواند فعاليت زيستي برخي محصولات طبيعي را تقويت كند.بر اساس آمار و ارقام موجود، در حال حاضر 50 ميليون نفر در سراسر جهان مبتلا به آلزايمر هستند كه انتظار مي‌رود اين تعداد تا 12 سال آينده به 75 ميليون نفر برسد.

فارس نيوز


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ دى ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۵۱:۴۴ توسط:دانست موضوع: